Урок на тему: Це – наше і це – твоє

Мета: ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення української державності, культурними здобутками, національними цінностями та досягненнями України в роки незалежності;
формувати усвідомлене відчуття приналежності до української громади, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;
розвивати бажання працювати задля ефективного зростання країни; виховувати повагу до державної символіки, історичних надбань, шанобливе ставлення до звичаїв, культурних традицій українців та представників інших національностей, котрі проживають в Україні.
Обладнання: державна символіка України – Прапор, Герб, Гімн; ілюстрації та фотознімки відомих куточків України, Європи, області; відеоролики телеканалу ПЛЮСПЛЮС «Це – наше і це — твоє»; ілюстрації краєвидів України та рідного краю; елементи народної символіки; зразки вишиваних візерунків на сорочках/рушниках/карті «Україна вишивана»; тексти художніх творів; світлини пам'ятних місць України; музичні відеоролики.
   
                              Хід уроку
І. Організаційна  частина
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІ.1. Вступне слово вчителя.
Оця земля, це небо, ці стежини,
Поля безкрайні, річенька в гаю,
Усе – моє, все зветься – Україна,
Її – всім серцем рідну я люблю!
                        Шумливий ліс, Дніпра зелені кручі,
                        Говерла, що знялась за небокрай…
                        Ці люди – роботящі і співучі,
                        Це все моє – це наш славетний край.
Земля, омита кров'ю, буде завше
Боротись за святе і за своє.
І Схід, і Захід – все це рідне, наше.
Усе її багатство – це твоє!(А. Ткаченко)
- Хто з вас знає яке державне свято нещодавно відсвяткувала наша країна? Так, вірно, День незалежності. Але в цьому році ця подія є особливо визначною, адже Україна відзначає свою 25 річницю з дня проголошення незалежності. Саме цій події і буде присвячений наш перший урок в цьому начальному році. Отож, темою нашого уроку є «Це – наше і це - твоє».
 ІІ.2. Мотивація навчальної діяльності
-А знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці допоможуть вам нести гідно звання українець, залишать в серці хоча б малесеньку краплину любові до нашої Батьківщини.
ІІ.3. Перегляд відеоролика до пісні «Пісня про Україну».
ІІ.4.Хвилина мовчання.                                                                                             — Сьогодні, у цей святковий та урочистий день, коли школи знову привітно відчинили свої двері, коли тисячі дітей з усіх куточків нашої країни сіли за шкільні парти, ми з сумом та тугою вболіваємо серцем за всіх, хто поклав своє життя для нашого вільного майбутнього. Щоб без гуркоту гармат, пострілів та вибухів, щоб під синьо-жовтим стягом України тисячі малят прийшли до Храму Науки, наші захисники, наші воїни, наші Герої віддали найдорожче – свої життя. Давайте вшануємо  їх хвилиною  мовчання.
ІІІ. Основна частина
ІІІ.1.Вправа «Асоціативний кущ»
- Дайте відповідь на таке запитання: «Що означає Україна для кожного із вас?».(Рідний край, Київ, домівка, школа ,Батьківщина ,земля , Україна,ліси, річки, гори, моря, Дніпро ,любов, дружба, природа).
ІІІ.2. Подорож Україною
- Щоб більше дізнатися про нашу Батьківщину, пропоную вирушити в уявну подорож Україною. Ви вже багато чого знаєте про неї і тому будете мені допомагати.
1.Зупинка  «Історична»
- Розповім я вам легенду. Колись давно Бог створив народи і кожному наділив  землю. Наші ж предки кинулися на розподіл пізніше, але землі їм уже не дісталося. От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці…».«Тоді я вам дам землю ту, що залишив  для раю, там усе є: річки, ліси, степи, море, гори. Але пам’ятайте, якщо будете берегти її, то вона буде ваша, а ні –ворога.» Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною. (Карта України).
 - Погляньте, діти, на карту України. На ній позначені кордони української землі, де з давніх-давен живе наш народ. Простір землі, заселеної українцями, такий великий, що аби перетнути його пішки із заходу на схід, треба йти 90 днів. Загальна територія займає площу близько одного мільйона квадратних метрів. Тому Україна є однією з найбільших країн світу. Українців близько 43 мільйони чоловік. Україна – це велика й прекрасна країна. Вона має високі Карпати та мальовничі Кримські гори. Її найбільша річка Дніпро тече через усю Україну і впадає у Чорне море. Друга річка теж мальовнича і широка, зветься Дністер. Випливає він із Карпат і тече також у Чорне море. В українських річках та озерах багато риби. В лісах мешкають різні тварини. А в землі є кам’яне вугілля, залізо, нафта, сіль. Найбільші міста України: Київ, Львів, Харків, Одеса. Але славиться наша Батьківщина не тільки своїми містами, річками, горами, степами й лісами. Славна вона своїм працьовитим, волелюбним народом, який протягом віків боровся за свою незалежність.
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра.
Як українці – без калини,
Без солов’я і рушника.
Народ, що вік при бурі й сонці
Віддав землі, як мати доньці,
Всі сили, працю і любов,
Щоб Україна знов і знов
Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала
На шлях, який собі обрала.
І в незалежному житті
Долала всі шляхи круті.
2.  Зупинка «Україна – незалежна держава»
- Україна – країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї. Цього року 24 серпня ми відзначили 25 років Незалежності України. 24 серпня 1991 року Верховна рада проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави. Україна має свою Конституцію – Основний закон, правила, за якими живуть українці. Виборовши свою волю, Україна має і свої державні символи. Які ми з вами знаємо символи ?(Діти дають відповіді).
3.Зупинка «Ерудит»
• Як називається наша Батьківщина? ( Україна)
• Яке найважливіше місто України? (Київ)
• Герб України. (Тризуб)
• Дерево - народний символ. (Верба)
• Як називається урочиста пісня, що є символом держави? (Гімн)
• Найвища гора України. (Говерла)
• Брати- боксери в Україні. (Брати Кличко)
• Грошова одиниця України. (Гривня)
• Колір прапора України. (Синьо– жовтий)
• Розписані великодні яйця. (Писанки)
• Найбільша річка України. (Дніпро)
• Швидкий український танок. (Гопак)
• Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї
національності. (Леся Українка)
• Кущ – символ рідного краю.(Калина)
• На якій вулиці знаходиться твоя школа?(Шкільна 1А)
- Дітки, ви справжні українці, тому що ще маленькі, а вже так багато знаєте про країну, в якій живете. Але ми не зупиняємося на досягнутому, а впевнено рухаємося вгору і прагнемо ще більше пізнати рідний край.
- Тож займаємо свої місця і подорожуємо далі.
4.Зупинка «Вишиванка»
-  А хто підкаже, коли відзначають Всесвітній день вишиванки?
— Так. Третього четверга травня уся Україна майорить червоними та чорними, синіми та блакитними, зеленими та білими кольорами і дивний візерунок простирається від Ужгорода до Луганська, від Чернігова до Одеси: великі й малі, молоді та літні, чорняві й русяві – усі зодягаються у вишиванку. Візерунки на вишитих сорочках та рушниках – не просто орнаменти – це прадавні обереги. Давайте уважно переглянемо невеличкий ролик: можливо, чогось про вишиванку ми іще не знаємо?
Перегляд відеоролика телеканалу ПЛЮС ПЛЮС «Знана в усьому світі вишиванка –наша».
— Що нового ви дізналися з відео?
— А про що вже вам було відомо раніше?
— Розгляньте зразки вишиваних візерунків, які є сьогодні в нашому класі. Що ви на них бачите? Які рослини ви впізнаєте у цій вишивці?
5.Зупинка «Музична»
-Щоб не робили  українці ,вони завжди співали. Ми з вами теж вивчили чимало пісень на українській мові. Тому ж  давайте одну з них пригадаємо  і заспіваємо.(Діти виконують пісню «Василечки»).
-А який український танець ви знаєте?І  зараз ми з вами переглянемо про нього відеоролик.
6.Зупинка «Прислів’я про Україну»
-А зараз ми з вами складемо прислів’я, які  «розсипалися» по класу.
*Батьківщина – мати,                      умій за неї постояти.
*Та земля мила,                               де мати народила.
*Людина без Вітчизни,                  як соловей без пісні.
*Добре тому,                                   хто у своєму дому.
*Всюди добре,                                а  вдома краще.
*Батьківщина - мати,                      умій за неї постояти.
*Кожному мила                              рідна сторона.
*Без верби і калини                        нема України.
*За рідний край                               життя віддай.
*Рідна земля і                                 в жмені мила.
7.Зупинка «Символ  класу»
— Ми сьогодні у класі теж створимо свій оберіг – свій віночок, який буде нашим символом. Погляньте-но сюди – це український вінок. І кожна рослинка в нім – то знак:
Волошки сині – символ чистоти,
Колосся в ньому – то мотив багатства,
А маків цвіт – любові й доброти,
Ромашки білі – символ миру й щастя.

Калини листя у вінок вплели,
Щоб про красу ми теж не забували:
Краса обличчя – то не ж назавжди —
Краса душі – оце навіки з нами! (А.Ткаченко)
— Ось який символічний у нас віночок! Що ж у ньому головне, на ваш погляд?
— Саме так. Краса душі – то найважливіша людська риса, адже народна мудрість каже: добра душа – то повна криниця, а темна душа – криниця пуста. Кожен з вас – це невтомне дзвінке джерельце. Кожен з вас дарує цьому світові і людям навколо часточку добра.
-Ось і добігла до кінця наша подорож.
ІV.Підсумок уроку
— Безумовно, багата наша Батьківщина. Стільки цікавих місць, корисних природних ресурсів та неймовірно красивих культурних реліквій береже вона в собі.
Під час цього навчального року ми з вами познайомимося з мальовничими куточками нашої держави, полинемо в далеке історичне минуле і спробуємо зазирнути у майбутнє, відвідаємо багато цікавих місць та познайомимося зі славетними українцями, які відкрили ім'я України усьому світові, показали її багаті таланти та свободолюби вий дух.
Бережіть свою Батьківщину, любіть свій рідний край, бережіть природу, прикрасьте нашу країну своїми добрими вчинками, щоб і ваше ім'я, ймення вашого роду звучало у віках лише з добрим словом.
Шануйте батька й неньку, допоможіть другові у біді, подайте руку допомоги тому, хто цього потребує, і тоді здійметься Україна з колін, розправить широкії крила і гордою птахою летітиме до волі, щастя та свободи.
Вчіться невпинно, черпайте мудрість з книги і слава про видатних синів та дочок лунатиме на увесь світ. Відсьогодні дорога до знань поведе нас усіх новим, незвіданим, широким і дуже важливим шляхом. У добру путь!
                       Україно, моя Україно!
                       Доля в тебе була не проста.
                       Та для мене ти в світі єдина,
                       Матір рідна, пречиста й свята!
Хоч життя – не стежина у полі,
І буває нелегко в путі.
Ми з тобою пов'язуєм долі,

До кінця будем разом в житті.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Виховна година:«Дружити треба вміти»